Hypertexte
Introduction
Les liens hypertextes constituent l'élément central du World Wide Web en permettant à l'internaute de naviguer de documents en documents. L'adresse d'un document Web est représentée par une URL.
URL
En règle générale, une URL est composée :
- d'un protocole (
http
,ftp
, ...) - d'un nom de domaine (
www.univ-reims.fr
,www.lemonde.fr
, ...) - d'un chemin d'accès à la ressource
- du nom de la ressource
http://www.lemonde.fr/technologies/article/2013/09/18/ios7.html
Dans l'exemple ci-dessus, HTTP correspond au
protocole utilisé pour accéder à la ressource ios7.html
hébergée sur un serveur
Web de nom de domaine www.lemonde.fr
dans le sous-répertoire
technologies/article/2013/09/18/
Chemins absolus vs. chemins relatifs
Si la ressource demandée est hébergée sur le même serveur Web que le document HTML, il est inutile de préciser le protocole et le nom de domaine. Le chemin d'accès, quant à lui, peut être :
- absolu
-
Le chemin est constitué de la liste de tous les répertoires à traverser à partir de la racine
du site web (le répertoire
public_html
dans le cas du serveur Web du département Informatique de l'IUT). Le chemin doit impérativement commencer par le caractère/
symbolisant la racine du site. - relatif
-
Le chemin est constitué de la liste de tous les répertoires à traverser à partir du
répertoire de travail (i.e. le répertoire du document courant), le symbole
..
désignant le répertoire parent.
public_html/ css/ style.css backgrounds/ orange-bricks.jpg html/ book/ chapter1.html
Dans l'exemple ci-dessus, il existe deux manières de spécifier l'emplacement du fichier
orange-bricks.jpg
:
- Chemin absolu
/css/backgrounds/orange-bricks.jpg
- Chemin relatif depuis le sous-répertoire
book
../../css/backgrounds/orange-bricks.jpg
Élément HTML
a
Délimite un lien hypertexte.
href
-
Attribut permettant de préciser la destination du lien hypertexte, représentée par son
URL. Si la valeur de l'attribut est précédée du caractère #, le lien fait référence à
un élément HTML du document courant dont l'attribut identifiant
id
correspond à la valeur de l'attributhref
. target
-
Attribut indiquant où s'affichera la page pointée par le lien hypertexte. Avec la valeur
_self
(valeur par défaut), le document s'affiche dans la fenêtre courante. Avec la valeur_blank
, le document s'affiche dans un nouvel onglet.
<p>
Un lien vers <a href="http://www.google.fr" target="_blank">Google</a>.
Un autre lien vers le <a href="#ch1">chapitre 1</a>.
</p>
<h1 id="ch1">Chapitre 1</h1>
Un lien vers Google. Un autre lien vers le chapitre 1.
Chapitre 1
Propriétés CSS
À un sélecteur CSS, on peut ajouter une pseudo-classe qui permet de
styliser un élément HTML selon un contexte donné. Par exemple, la pseudo-classe
:hover
est associée au survol du lien avec le pointeur de la souris.
a:link
Sélecteur par défaut appliqué à un lien.
a:visited
Sélecteur appliqué à un lien déjà visité.
a:hover
Sélecteur appliqué à un lien survolé par le pointeur de la souris.
a:active
Sélecteur appliqué à un lien sélectionné. Un lien est sélectionné lorsqu'il est cliqué.
a:link {
text-decoration: none;
color: green;
}
a:visited {
color: blue;
}
a:hover {
text-decoration: underline;
}
a:active {
text-decoration: none;
font-weight: bold;
color: red;
}
<ul>
<li><a href="https://www.google.com/chrome/browser/">Chrome</a></li>
<li><a href="https://www.mozilla.org/en-US/firefox/new/">Firefox</a></li>
<li><a href="http://www.opera.com/fr">Opera</a></li>
<li><a href="https://www.apple.com/safari/">Safari</a></li>
<li><a href="http://windows.microsoft.com/internet-explorer/">IE</a></li>
</ul>
Exercice
Ajoutez des liens hypertextes vers des ressources externes dans le fichier
twitter.html
.
<!doctype html>
<html lang="en">
<head>
<meta charset="utf-8">
<title>WIRED</title>
</head>
<body>
<h1>A BRIEF HISTORY OF THE EVER-EXPANDING TWEET</h1>
<p>
by Arielle Pardes
<time datetime="2017-09-26T17:00-04:00">09.26.17 05:00 PM</time>
(NYC)
</p>
<cite><a href="http://www.wired.com">WIRED.com</a></cite>
<p>
For as long as <a href="http://www.twitter.com">Twitter</a>
has existed, it has been a place of brevity,
if not levity. The 140 character limit - originally created so that
tweets could fit into single
<abbr title="Short Message Service">SMS</abbr>
messages - is as much a part of the brand as the silhouetted bird.
You want to yell about the
<abbr title="National Football League"><a href="http://www.nfl.com">NFL</a></abbr>,
hurl some insults at the president? Fine. Just make it quick.
</p>
<p>
Starting <time datetime="2017-09-26">today</time>, the platform will
let a small group of beta testers experiment with a 280 character limit,
doubling what can fit into a single tweet.
</p>
<p>
Twitter says it made the move primarily for parity in language.
<q>
Our research shows us that the character limit is a major cause of
frustration for people tweeting in English, but it is not for those
tweeting in Japanese
</q> says Aliza Rosen, a product manager at Twitter.
</p>
<blockquote>
<p>
This is a small change, but a big move for us. 140 was an arbitrary
choice based on the 160 character SMS limit. Proud of how thoughtful
the team has been in solving a real problem people have when trying
to tweet. And at the same time maintaining our brevity, speed,
and essence!
</p>
<p>
Jack Dorsey,
Twitter <abbr title="Chief Executive Officer">CEO</abbr> -
<time datetime="2017-09-26T11:00-07:00">11:00 AM - Sep 26, 2017</time>
(San Fancisco)
</p>
</blockquote>
<p>
This will be the first time that Twitter directly increases the
charactercount on tweets, but it follows a string of subtle changes
to <em>maximize</em> the amount of content users can stuff
inside a single tweet.
</p>
</body>
</html>
Exercice
Dans le fichier cartoon_physics.html
, ajoutez un sommaire composé
de liens vers chaque élément h2
sous la forme d'une liste à puces.
Puis ajoutez un lien au niveau de chaque titre de niveau 2 permettant de
revenir en haut de la page.
<!doctype html>
<html lang="en">
<head>
<meta charset="utf-8">
<title>Laws of Cartoon Physics</title>
</head>
<body>
<h1>
<cite>Laws of Cartoon Physics</cite>
by Mark O'Donnell
</h1>
<ul>
</ul>
<h2>Law I</h2>
<p>
Any body suspended in space will remain in space until made aware
of its situation. Then the regular laws of gravity take over.
</p>
<h2>Law II</h2>
<p>
Any body passing through solid matter (usually at high velocities)
will leave a perforation conforming to its perimeter (the
"silhouette of passage").
</p>
<h2>Law III</h2>
<p>
Certain bodies can pass through solid walls painted to resemble tunnel
entrances; others cannot. Corollary: Portable holes work.
</p>
<h2>Law IV</h2>
<p>
All principles of gravity are negated by fear (i.e., scaring someone
causes him to jump impossibly high in the air).
</p>
<h2>Law V</h2>
<p>
Any violent rearrangement of feline matter is impermanent. (In other
words, cats heal fast and/or have an infinite number of lives.)
</p>
<h2>Law VI</h2>
<p>
Everything falls faster than an anvil. (A falling anvil will always
land directly upon the character's head, regardless of the time
gap between the body's and the anvil's respective drops.)
</p>
<h2>Law VII</h2>
<p>
Any vehicle on a path of travel is at a state of indeterminacy until
an object enters a location in the path of travel. (Wolf looks both
ways down the road, sees nothing, but gets run over by a bus as soon
as he tries to cross.)
</p>
<h2>Law VIII</h2>
<p>
Anyone who was frozen is still alive after being thawed out.
</p>
</body>
</html>
<!doctype html>
<html lang="en">
<head>
<meta charset="utf-8">
<title>Laws of Cartoon Physics</title>
</head>
<body>
<h1 id="top">
<cite>Laws of Cartoon Physics</cite>
by Mark O'Donnell
</h1>
<ul>
<li><a href="#l1">Law I</a></li>
<li><a href="#l2">Law II</a></li>
<li><a href="#l3">Law III</a></li>
<li><a href="#l4">Law IV</a></li>
<li><a href="#l5">Law V</a></li>
<li><a href="#l6">Law VI</a></li>
<li><a href="#l7">Law VII</a></li>
<li><a href="#l8">Law VIII</a></li>
</ul>
<h2 id="l1">Law I <a href="#top">↑</a></h2>
<p>
Any body suspended in space will remain in space until made aware
of its situation. Then the regular laws of gravity take over.
</p>
<h2 id="l2">Law II <a href="#top">↑</a></h2>
<p>
Any body passing through solid matter (usually at high velocities)
will leave a perforation conforming to its perimeter (the
"silhouette of passage").
</p>
<h2 id="l3">Law III <a href="#top">↑</a></h2>
<p>
Certain bodies can pass through solid walls painted to resemble tunnel
entrances; others cannot. Corollary: Portable holes work.
</p>
<h2 id="l4">Law IV <a href="#top">↑</a></h2>
<p>
All principles of gravity are negated by fear (i.e., scaring someone
causes him to jump impossibly high in the air).
</p>
<h2 id="l5">Law V <a href="#top">↑</a></h2>
<p>
Any violent rearrangement of feline matter is impermanent. (In other
words, cats heal fast and/or have an infinite number of lives.)
</p>
<h2 id="l6">Law VI <a href="#top">↑</a></h2>
<p>
Everything falls faster than an anvil. (A falling anvil will always
land directly upon the character's head, regardless of the time
gap between the body's and the anvil's respective drops.)
</p>
<h2 id="l7">Law VII <a href="#top">↑</a></h2>
<p>
Any vehicle on a path of travel is at a state of indeterminacy until
an object enters a location in the path of travel. (Wolf looks both
ways down the road, sees nothing, but gets run over by a bus as soon
as he tries to cross.)
</p>
<h2 id="l8">Law VIII <a href="#top">↑</a></h2>
<p>
Anyone who was frozen is still alive after being thawed out.
</p>
</body>
</html>